ACT staat voor Acceptance and Commitment Therapy. Het is een moderne methodiek binnen de gedragstherapie.

ACT is ontwikkeld voor volwassenen en als methodiek doorontwikkeld zodat deze toepasbaar is voor kinderen en jongeren. Anders dan bijvoorbeeld cognitieve gedragstherapie, gaat ACT ervan uit dat gedachten en gevoelens niet direct te veranderen zijn. De uitdaging zit in acceptatie van deze gedachten en gevoelens.

Feel the fear and do it anyway!

Binnen een ACT-begeleiding staat de cliënt en dat wat voor hem/haar belangrijk is centraal. Onderzocht wordt welke vaardigheden hij/zij nodig heeft, waardoor het gedrag beter aansluit bij de persoon en wat hij/zij wil in het leven.

Binnen ACT wordt veel gebruik gemaakt van metaforen en ervaringsgerichte oefeningen. Het doel is psychologisch flexibel worden. Gedachten en gevoelens vat je niet te letterlijk op en uiteindelijk bepaal je zelf wat je doet. Je leert jezelf los te zien van je gedachten en gevoelens en je leert omgaan met vervelende ervaringen, want deze horen nou eenmaal bij het leven.

ACT VOOR KINDEREN

Binnen de ACT-begeleiding voor kinderen wordt gewerkt met zes thema’s:

  • Het hart. Staat voor die dingen die ertoe doen, die leuk of belangrijk zijn of bij je passen.

  • De kat. Staat voor dat doen wat ertoe doet, wat er ook gebeurt, wat je ook voelt en denkt.

  • De olifant. Staat voor het dragen van vervelende ervaringen die bij moeilijke situaties horen en het wegblazen van oordelen die niets met de situatie te maken hebben en niet helpend zijn.

  • De boom. Staat voor ervaren wat er hier en nu om je heen en in je lichaam gebeurt.

  • De uil. Staat voor alles wat je weet, voelt, denkt en vindt.

  • Het zelf. Staat voor “jij”, die beslist over wat nu te doen nadat je de informatie die van binnen zit (uil en hart) en die buiten je is (boom) hebt verzameld.


Ik werd gepest en ik zat niet lekker in mijn vel. Ik ging toen naar Het Reizende Koffertje. Ik hat veel last van bose buien en was vaak verdrietig. Ik werd goed geholpen en Marin leerde mij met gevoelens om gaan. Ik mag zijn zoals ik ben. En fouten maaken is niet erg! Knutselen vond ik heel leuk!
— Anouk, 9 jaar


bent u al bekend met de verschillende manieren waarop we uw kind bij kunnen staan?

  • Vaktherapie
    voor kinderen die aan hun problemen willen werken door doen in plaats van praten

  • Traumatherapie
    voor kinderen die een nare gebeurtenis niet goed kunnen verwerken

  • Gedragstherapie
    voor kinderen die met zichzelf en hun emoties stoeien