klachtenregeling; wat te doen als u niet tevreden bent over de geboden zorg.
Het Reizende Koffertje vindt het belangrijk dat u tevreden bent over de hulp en de zorg die wij bieden. Zorgvuldigheid staat hoog in ons vaandel. Toch kunnen er fouten worden gemaakt of dingen gebeuren waarmee u het niet eens bent. Dan is het mogelijk een klacht in te dienen. We vinden het belangrijk dat u dat ook doet. Uw klacht is aanleiding om met elkaar in gesprek te gaan zodat bepaalde zaken opnieuw bekeken of bijgesteld kunnen worden. Uw klacht kan dus bijdragen aan verbetering van onze hulp en zorg. Opvoeders, (pleeg)ouders maar ook kinderen en jongeren kunnen een klacht indienen. Ook kunt u onze vertrouwenspersoon vragen namens u een klacht in te dienen.
Klacht indienen
Iedere zorgaanbieder is verplicht cliënten de mogelijkheid te bieden een klacht in te dienen over geleverde zorg. Als u ontevreden bent of kritiek heeft op zaken binnen Het reizende koffertje probeert u altijd eerst samen met uw behandelaar het probleem op te lossen.
Wanneer dit niet het gewenste resultaat oplevert kunt u een klacht indienen bij de klachtenfunctionaris van Het reizende koffertje, Hanneke Netjes. Dit kan per post (Het reizende koffertje, Droogstraat 5, 8861SR te Harlingen) of per mail (hanneke@hetreizendekoffertje.nl). Hanneke Netjes zal uw klacht zorgvuldig behandelen en heeft een plicht tot geheimhouding.
Daarnaast hanteert Het reizende roffertje een klachtenregeling die voldoet aan de Wet Kwaliteit, Klachten en Geschillen Zorg ofwel Wkkgz. Onze praktijk heeft deze klachtenregeling ondergebracht bij het onafhankelijke Klachtenportaal Zorg.
Jeugdstem
Jeugdstem is de organisatie van vertrouwenspersonen in de jeugdzorg. Iedereen die te maken heeft met jeugdzorg of Veilig Thuis en daar vragen over heeft, kan bij ons terecht voor informatie, advies of ondersteuning. Kinderen, jongeren en volwassenen kunnen met vragen of klachten naar een vertrouwenspersoon. Ook helpt de vertrouwenspersoon met het indienen van een klacht bij een klachtencommissie of bij het bezwaar maken bij de gemeente. Ondersteuning door de vertrouwenspersoon van Jeugdstem is gratis. Jeugdstem is een zelfstandige stichting, de vertrouwenspersonen zijn niet in dienst van een instelling voor jeugdzorg.
Een Jeugdstem vertrouwenspersoon:
• geeft informatie en advies aan jongeren, ouders en verzorgers en legt uit hoe de jeugdzorg werkt
• ondersteunt cliënten bij klachten over de jeugdzorg
• geeft informatie over rechten en rechtspositie in de jeugdzorg
• draagt bij aan verbetering van de kwaliteit van de jeugdzorg
Zo bereik je Jeugdstem
Bel gratis naar 088 – 555 1000 of chat met een vertrouwenspersoon via www.jeugdstem.nl De chat is open van maandag t/m donderdag van 16.00-20.00 uur en op vrijdag van 15.00-17.00 uur.